Het gezicht van mijn cliënt staat op onweer.
Hij wijst naar de medicatierol: ‘Ik heb buikloop sinds twee dagen. Dat komt omdat ik een andere tablet heb gekregen.’ Bij nader onderzoek blijkt dat in de medicijnzakjes dezelfde tabletten zitten: de samenstelling is hetzelfde, alleen de vorm en kleur is anders.
In kleine letters staat op het startzakje aangegeven, dat de tablet van kleur en vorm is veranderd. Vier dagen gebruikt mijn cliënt nu het ‘nieuwe’ medicijn. De buikloop kan veroorzaakt zijn door deze nieuwe tabletten. Vaak zijn er andere vulstoffen gebruikt waar sommige mensen nare bijwerkingen van krijgen.
Het kan echter ook zijn dat mijn cliënt een buikgriep heeft.
Voor de zekerheid bel ik met de apotheek. De ‘voorapotheek’ is overgegaan op een andere fabrikant. Dat is het gevolg van een prijsafspraak tussen cliënt ’s verzekeraar en de voorapotheek. Met mijn cliënt spreek ik af dat hij nog drie dagen het medicijn blijft gebruiken.Heeft hij dan nog diarree, dan bellen we de huisarts om te vragen of cliënt de vertrouwde tablet weer terug kan krijgen. Cliënt voelt zich verder niet ziek, hij heeft geen verhoging of koorts.
Drie dagen later kom ik weer bij hem. Zijn gezicht staat nu op orkaan. Of ik mee wil lopen naar achteren. In een emmer met water staan bevuilde broeken en onderbroeken. Ik bel met de assistente van de huisarts en zet het gebeuren uiteen.
Aan het einde van de dag belt ze terug, dat cliënt zijn oude tabletten weer terugkrijgt. Het kan alleen in het vervolg niet meer in de medicatierol.
‘Dat is onhandig, want cliënt heeft in toenemende mate geheugenproblemen’, zeg ik. ‘En dat is de reden dat we gekozen hebben voor de medicatierol.’
Het blijkt niet mogelijk te zijn, omdat de verzekeraar afspraken heeft gemaakt met de voorapotheek. Alle medicatie wat buiten de prijsafspraken valt wordt los aangeleverd.
Ik ben benieuwd of mijn cliënt hiervoor nu ook een rekening krijgt van de ziektekostenverzekeraar.